Rabu, 02 November 2011

Pernahkah Kau Pikirkan



Pernahkah Kau Pikirkan
Bertanya tentang dirimu
Siapakah aku
Dari manakah aku
Dimanakah aku
Mau kenakah aku
Bertahun tahun telah kujalani
Berbagai negri telah kudatangi
Berbahai manusia telah kutemui
Suka dan duka pernah kualami
Semua belum menjawab pertanyaan ini
Diriku bagaikan sepercik buih dilautan
Terbawa angin diterjang gelombang
Siang dan malam tiada kemajuan
Dikala siang berlindung dari panasnya surya
Dikala malam tenggelam dalam kegelapan
Ketika terhampar bintang bintang dimalam gelap
Seakan semua menceritakan
Bahwa diriku bagaikan debu tiada guna
Tiada daya tiada kekuatan
Kecuali ada suatu daya kekuatan Nya
Hingga sampai hari ini akau masih bertahan
Untuk menikmati keindahan alam semesta
Tiada lagi yang dapat kubanggakan
Tiada lagi yang dapat kusombongkan
Tiada alasan untuk selalu menshyukurinya
Tiada alasan untuk bersujud
Ya Allah tunjukkan aku jalan
Ya Allah tolonglah aku dari terpaan gelombang
Ya Allah bawalah daku disisimu
Agar jiwa ini menjadi tentram
By : Roch O1-11-2011

0 komentar: